Leczenie depresji Łódź
Na czym polega leczenie depresji Łódź?
Teoria i metody w psychoterapii poznawczo-behawioralnej (CBT)
Odsetek zaburzeń depresyjnych w grupie nastolatków wynosi 2-15% przy czym występuje częściej u dziewcząt, u młodszych dzieci zachorowalność mieści się w zakresie 0,2-2% i występuje częściej u chłopców. 20% osiemnastolatków ma za sobą minimum 1 epizod depresyjny, często współwystępuje z innymi zaburzeniami. Leczenie depresji Łódź – zaufaj ośrodkowi Psycho Azyl. Infografika objawy i rozpoznawanie depresja.
Obraz kliniczny
Uważa się, że obraz depresji dziecięcej nie różni się od dorosłych.
Zauważalne są różne postacie depresji młodzieńczej, zależnie od występujących objawów:
- Apatyczno abuliczna: bierność, brak radości, uczucie pustki i nudy, brak poczucia sensu, okresowe zachowania powściągliwe
- Buntownicza: przerysowanie zachowań buntowniczych i agresywnych, poczucie mniejszej wartości
- Rezygnacyjna: brak wiary w siebie, brak planów życiowych, pesymizm
- Labilna: zmienność nastroju i zachowania samobójcze w okresach jego obniżenia
- Somatogenna: objawiająca się zaburzeniem reakcji fizjologicznych pacjenta
Im młodsze dziecko tym groźniejsze skutki dla jego rozwoju. Depresja w okresie młodzieńczym wiąże się ze zwiększonym ryzykiem samobójstw, nadużywania substancji psychoaktywnych, nasilenia problemów ogólno zdrowotnych, gorszego funkcjonowania w pracy i relacjach międzyludzkich.
Nieleczona depresja ma charakter przewlekły lub nawracający. Prawdopodobieństwo nawrotu wynosi od 12% w 1 roku do 33% w 4 roku po przebyciu epizodu depresyjnego. Psychoterapia dzieci i młodzieży.
Depresja powoduje trudności:
- w zakresie myślenia (myślenie pesymistyczne, krytyczne, nierealistyczne, zaburzenia uwagi i pamięci)
- emocjonalne i zaburzenia nastroju: lęk, zmęczenie
- w zachowaniu: brak motywacji do wykonywania obowiązków, izolacja społeczna, drażliwość
- fizjologiczne: zaburzenia snu, jedzenia, płaczliwość, brak energii
Czynniki predysponujące
Osobiste
- podatność genetyczna, występowanie zaburzeń nastroju w rodzinie,
- cechy psychologiczne: osobista wrażliwość na zranienie, przekonanie o braku wpływu na otoczenie, małe umiejętności regulacji emocji, społeczne i rozwiązywania problemów.
Środowiskowe
- niepewny typ więzi rodzicielskiej (rodzice niedostatecznie dostępni i wrażliwie reagujący)
- problemy w relacji z rodzicami – odrzucenie, chłodne stosunki, brak wsparcia,
- nadmiernie krytyczny i kontrolujący, restrykcyjny lub niezaangażowany styl wychowawczy
- dezorganizacja życia rodzinnego i niedostępność rodziców z powodu ich choroby
- utrata jednego lub obojga rodziców w tym separacja
- niski status społeczny i złe warunki socjalne
Czynniki wyzwalające
Ważne osobiste i intensywne wydarzenia w życiu:
- trudności w relacjach z rówieśnikami,
- brak osiągnięć,
- długotrwałe lub ciężkie choroby,
- izolacja,
- doświadczanie lub obserwowanie przemocy,
- zmiana środowiska zamieszkania,
- nadużywanie substancji psychoaktywnych,
- u nastolatków – blokowanie przez rodziców samodzielności (ze względu na własny niepokój a nie obiektywne zagrożenia)
Wymienione wyżej okoliczności mogą stanowić zarówno czynniki wpływające na podatność i ryzyko rozwoju depresji oraz mogą być czynnikami podtrzymującymi u dorosłych. Uwzględnione aspekty kształtują, aktywują i podtrzymują wewnętrzne struktury poznawcze odpowiadające za myślenie, odczuwanie i działanie.
Podejście poznawczo-behawioralne pozwala wyjaśnić związki między myśleniem emocjami i zaburzeniami zachowania.
Leczenie depresji Łódź
Założenia terapii poznawczo-behawioralnej:
- wzorce zachowań i myślenia nabywamy w procesie uczenia się
- uczenie się następuje w wyniku obserwacji i ćwiczeń
- uruchomiony sposób myślenia ma swoje konsekwencje emocjonalne, fizjologiczne i w zachowaniu
- myślenie można obserwować i zmieniać, ta zmiana pociąga za sobą nowe konsekwencje
- występowanie zniekształceń poznawczych (błędów myślenia) doprowadza do wnioskowania niezgodnego z rzeczywistością. Ich obecność jest przyczyną psychopatologii i problemów z myśleniem, emocjami, reakcjami fizjologicznymi i zachowaniem
Schematy poznawcze
- rozwijają się od dzieciństwa i stanowią przystosowawczą odpowiedź na brak zaspokojenia podstawowych potrzeb. W miarę dorastania stają się one nie przystosowawcze, im wcześniej powstał dany schemat tym trudniej go zmienić
- mają tendencje do samowzmacniania poprzez interpretację dopasowaną do potrzeb schematów i znajdowanie ich potwierdzenia
- są odpowiedzialne za nadawanie znaczenia napotkanym wydarzeniom
CBT ma na celu rozpoznanie, zrozumienie, modyfikacje myślenia i naukę skutecznych zachowań co prowadzi do zmniejszenia cierpienia pacjenta.
Modele depresji
- Oparte na zachowaniach: model nieskutecznego uczenia się różnych umiejętności np. radzenia sobie w relacjach, z emocjami i z wyzwaniami
- Poznawcze
Model poznawczy depresji wg A. Becka: trzy główne elementy:
1. Obecność negatywnych automatycznych myśli pojawiających się znikąd. Wydają się one natychmiastowe i często wiarygodne. Ich pojawienie się zaburza nastrój
2. Obecność systematycznych błędów logicznych w myśleniu osób depresyjnych
(zniekształcenia poznawcze)
- nadmierna generalizacja
- selektywna uwaga
- “wszystko albo nic”
- podwójne standardy
- myślenie emocjami
3. Obecność depresjogennego schematu
- wykrywanie, kodowanie i ocenianie bodźców
- analiza informacji, interpretacja doświadczeń
- schemat depresjogenny rozwija się na przestrzeni wielu lat, pozostaje gotowy do aktywizacji w sytuacjach stresujących, zwłaszcza w podobnych do tych, które kiedyś doprowadziły do negatywnego obrazu własnej osoby
- zawiera negatywne przekonania na temat własnej osoby, świata i przyszłości
- należy do 2 kategorii przekonań: o własnej beznadziejności i/lub niezasługiwania na miłość
W depresji o stopniu nasilenia umiarkowanym i ciężkim bezwzględnym zalecaniem jest diagnoza u lekarza psychiatry i ocena konieczności leczenia farmakologicznego.
Pacjentom w wieku 9-11 lat, CBT przynosi mniejsze korzyści niż starszym, głównie ze względu na poziom rozwoju myślenia abstrakcyjnego.
W celach poglądowych, zamieszczamy KWESTIONARIUSZ ZDROWIA PACJENTA PHQ-9
Wynik nie jest równoznaczny z diagnozą kliniczną wykonywaną przez specjalistę, ma wyłącznie wartość orientacyjną. W związku z tym uzyskane niepokojące wyniki powinieneś / powinnaś skonsultować z psychologiem lub psychiatrą w celu dalszego badania, ewentualnego postawienia diagnozy i zaplanowania leczenia.
Robert Kuchta
Kochający mąż i tata. Odważny i ciekawy świata człowiek. Absolwent Uniwersytetu Łódzkiego. Od 2011 roku zajmuję się wsparciem ludzi w obszarze zdrowia psychicznego. Poza praktyczną, indywidualną pracą psychologa / psychoterapeuty specjalności klinicznej. Część swojego zaangażowania zawodowego z przyjemnością poświęcam na oddziaływania docierające do większych grup osób (blog, broszury i nagrania samopomocowe). Inspirujące dla mnie jest obserwować własne życiowe zmiany a jeszcze bardziej innych. Zachęca mnie to do dzielenia się wiedzą i dalszych zaangażowanych działań. Jeżeli również uważasz że jest to ważne, udostępnij linki dalej. Dzięki Tobie dotrą do większej ilości osób.
Related Posts
Test schematów Younga
Test schematów Younga Test schematów Younga pozwala na sprawdzenie, jakimi...
Trening umiejętności społecznych książka
„Czas Relacji”, czyli wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka”...