Psychoterapia dzieci i młodzieży. Dziecko czy nastolatek różni się od dorosłego, a jego sposób odbierania i rozumienia rzeczywistości jest odmienny. W psychoterapii dzieci i młodzieży jest podobnie.
Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży nie jest możliwe bez udziału rodziców / opiekunów, ze względu na aspekty formalne i prawne. Często realizacja zadań w trakcie terapii wymaga pomocy rodzica / opiekuna. Zaangażowanie rodziców/opiekunów w terapię zwiększa szanse na jej powodzenie. Najważniejsze elementy jakie zawiera praca z rodzicami / opiekunami młodego pacjenta podczas terapii, to psychoedukacja, wprowadzenie strategii pracy nad trudnymi zachowaniami, zmniejszenie lęku o dziecko, praca nad nieadaptacyjnymi przekonaniami rodziców, poprawa relacji rodzic – dziecko.
Natomiast najważniejsze elementy sesji dzieci i młodzieży, to rozmowy o wydarzeniach czy trudnościach z minionego tygodnia, omówienia tzw.”pracy domowej”, tworzenia wspólnego programu bieżącej sesji, nauka nowych umiejętności, ćwiczenia podczas sesji, planowanie wspólnie „zadań domowych”, podsumowania sesji.
W psychoterapii dzieci i młodzieży wykorzystuje się terapię w nurcie integracyjnym aby adekwatnie dobrać nurt do podłoża problemów. Terapeuta ustala w sposób elastyczny metody, które będą najwłaściwsze i najbardziej skuteczne. Dodatkowo psychoterapia pomaga dzieciom i młodzieży zmienić myślenie, zmodyfikować wewnętrzny głos oraz nauczyć jak pracować nad sobą.
Psychoterapia dzieci i młodzieży, jak przygotować dziecko ?
Psychoterapia trwa najczęściej kilkanaście do kilkudziesięciu spotkań w zależności od utrwalenia problemów(raz w tygodniu) i jest stosowana w leczeniu:
– depresji,
– choroby afektywnej dwubiegunowej,
– zaburzeń lękowych,
– zaburzeń obsesyjno – kompulsywnych,
– zaburzeń odżywiania,
– terapii PTSD,
– samookaleczeń,
– nadpobudliwości psychoruchowej,
– agresji i zaburzeń zachowania,
– tików,
– ADHD
– moczenia się i zanieczyszczania.